Listing 1 - 6 of 6 |
Sort by
|
Choose an application
Overheidscommunicatie --- Communicatie --- Overheidsvoorlichting --- Voorlichting --- Overheidsbeleid
Choose an application
Voorlichting --- Overheidsvoorlichting --- Openbaarheid van Bestuur
Choose an application
Voorlichting --- Overheidsvoorlichting --- Openbaarheid van Bestuur --- Wetgeving --- Overheidscommunicatie
Choose an application
Voorlichting --- Overheidsvoorlichting --- Openbaarheid van Bestuur --- Wetgeving --- Overheidscommunicatie
Choose an application
Ombudsdienst --- Voorlichting --- Jaarverslag --- Steden en gemeenten --- Lokale overheid
Choose an application
Het Decreet openbaarheid van bestuur regelt de toegang tot bestuursdocumenten voor alle Vlaamse diensten en instellingen, de gemeenten en districten, de OCMW's, de gemeentelijke vzw's en de OCMW-verenigingen. Deze regeling houdt niet alleen rekening met innovaties zoals e-government en professionalisering van de communicatie maar integreert ook de internationale regels voor toegang tot milieu-informatie. Het mag duidelijk zijn dat openbaarheid van bestuur een noodzakelijke voorwaarde is voor een moderne en transparante relatie tussen burger en bestuur. Maar als gevolg van een complexe bevoegdheidsverdeling bestaat er binnen België een veelheid aan openbaarheidswetgevingen, die bovendien cumulatief moeten worden toegepast. En openbaarheid van bestuur is niet louter een Belgische zaak. Internationale en supranationale wetgeving stuurt de toegang tot milieu-informatie aan. In het Openbaarheid van bestuur wordt de openbaarheidswetgeving toegelicht per bestuursniveau. Zo wordt deze complexe materie inzichtelijk voor zowel besturen als burgers. Wat zijn de verplichtingen die een overheid heeft inzake actieve en passieve openbaarheid? Welke uitzonderingen bestaan er op de openbaarheid? Wat zijn de belangrijkste verschillen tussen de regelgevingen van de verschillende bestuursniveaus? Hoe gebeurt een aanvraag voor toegang tot documenten? Welke beroepsmogelijkheden heeft een burger of raadslid wanneer niet aan zijn verzoek om openbaarheid wordt voldaan? En wat met de dunne scheidingslijn tussen openbaarheid van bestuur en privacy? Het abonnement omvat een digitale toegang aangevuld met een overzichtshandboek dat éénmaal per jaar vernieuwd wordt.In de derde uitgave werd het hoofdstuk over de Brusselse regelgeving volledig herwerkt als gevolg van de invoering van het gezamenlijk decreet en ordonnantie van 16 mei 2019. Nieuwe adviespraktijk, bestuurlijke beslissingen en rechtspraak leidden tot heel wat aanpassingen in de andere hoofdstukken.
Administrative law --- Belgium --- Openbaarheid van Bestuur --- België --- Yearbooks --- Voorlichting --- Wetgeving --- Overheidscommunicatie
Listing 1 - 6 of 6 |
Sort by
|